Saturday, June 23, 2012

SINGAPURA MENGAKU DIPLOMAT MEREKA TERLIBAT BERSIH 3.0


Kerajaan akan menyiasat penglibatan tiga diplomat Singapura dalam Perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu sama ada sebagai pemerhati atau peserta sebelum tindakan lanjut di amnbil. DS Najib berkata, perkara tersebut kini dalam pertimbangan Kementerian Luar dan sebaik sahaja fakta sebenar mengenai penglibatan mereka diperoleh tindakan susulan akan diputuskan.
Inikah gambar salah seorang dari diplomat
Singapura tu? Gambar hiasan sahaja.

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada Menteri Luar, DS Anifah Aman kerana tindakan susulan yang di ambil oleh kerajaan bagi menangani isu campurtangan asing dalam hal ehwal politik dalaman Malaysia.

Kita tidak dapat menerima alasan bahawa penglibatan ketiga-tiga diplomat tertinggi dari Pesuruhjaya Tinggi Singapura di KL tersebut sebagi urusan peribadi bukan urusan rasmi. Manakan boleh diplomat berjawatan Timbalan Pesuruhjaya dan Setiausaha Pertama tidak dapat menggunakan otak mereka untuk menilai kesan dari penglibatan mereka dalam kalangan pendemo pada hari tersebut?

Saya dengan ini merayu supaya satu tindakan paling kurang memberikan nota bantahan kepada Kementerian Luar Singapura atas keterlanjuran aksi diplomat Singapura ini. Kalau terdapat bukti yang sah dan nyata dari pihak keselamatan Malaysia bahawa mereka-mereka ini memang secara aktif terlibat sebagai perancang  termasuk memberi latihan kepada pihak pembagkang di Malaysia, maka satu tindakan menghalau adalah perlu diambil. Biar mereka sedar bahawa kerajaan Malaysia "means business".


Semalam seorang ahli Dewan Rakyat Indonesia diberitakan telah dengan berani mengugut supaya Indonesia mengebom Malaysia hanya kerana berita bahawa Malaysia akan mengiktiraf tarian kaum Mandailing sebagai salah satu warisan seni negara. Bila pula ahli Dewan Rakyat kita berani berkata sedemikian terhadap Singapura? Jangan kita biarkan Singapura ni. Seekor cicak mengkarung yang mahu pula menjadi naga.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.