Thursday, March 8, 2012

SBPA BATAL, APA CERITA NI JPA.?

Putrajaya, March 8 – Datuk Seri Najib Razak announced today the scrapping of his administration’s controversial pay scheme that has been critised for only benefiting top government servants while leaving the majority of the civil service with paltry salary hikes.

However, the latest move raises questions about the internal process within those in charge of the pay review and the cabinet’s competency to digest beyond the headline figures presented to it when the entire wage scheme was being structured - dipetik dari the Malaysian Insider
++++++++++++++++

Kesian sahabat-sahabat saya dalam JUSA C keatas. Berputih matalah mereka kerana tak jadi dapat kenaikan gaji paling lumayan dalam sejarah perkhidmatan awam kerajaan Malaysia. Saya berharap pembatalan SBPA  ini tidak akan menimbulkan masaalah kepada kerajaan BN semasa PRU 13 nanti.

Pertanyaan saya, siapa punya cadangan tentang SBPA ini? Ini yang dinamakan kerja hentam keromo tanpa perancangan yang rapi. Kalau dibuat secara yang betul, saya percaya SBPA ini tidak akan sampai dibatalkan.  Minta maaflah kalau saya katakan ada pegawai tertinggi JPA yang tidak mampu membuat kerja secara professional sehingga menimbulkan masalah pembatalan ini sehingga PM terpaksa campur tangan.

Kalau saya jadi PM, saya akan kenalpasti siapa yang punya kerja ni dan minta dia letak jawatan. Amat memalukan, setelah buang duit, masa, mengkaji, taklimat demi taklimat akhirnya membuatkan separuh kakitangan kerajaan marah dan SBPA terpaksa dibatalkan.

Ini yang selalu saya katakan, ada pegawai kerajaan yang terlebih pandai bak perumpamaan orang tua-tua, seperti lebih sudu dari kuah. Buat kerja tidak memikirkan masalah yang akan timbul. Mungkin betullah komplain dari sesetengah pihak bahawa terdapat pegawai kerajaan yang menyokong pembangkang. Sahaja buat susah kerajaan BN dengan membuat cadangan “separuh masak”.

Jangan ada nanti pegawai tinggi JPA yang akan bersara dalam masa terdekat lalu masuk parti pembangkang lepas ni. Saya teramat berharap isu kenaikan gaji kakitangan awam ini akan selesai. Kita tunggu dan lihat apa yang akan di”spin” oleh pembangkang……

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.