Monday, February 4, 2013

GAS BATU SYAL – SUMBER TENAGA BARU DUNIA

Satu revolusi dalam pencarian sumber tenaga baru sedang berlaku sekarang. Penggunaan gas yang semakin meningkat dari sumber yang tak pernah dibangunkan secara serius sebelum ini, gas dari batu syal (shale). Apa itu batu syal? Menurut Kamus Dewan, batu syal adalah sejenis batu lembut yang mudah pecah menjadi lapisan-lapisan nipis. Rupa-rupa dalam struktur batu ini banyak terperangkap gas methane yang boleh disedut keluar.

Amerika Syarikat katanya sudahpun berusaha secara bersunngguh-sungguh meningkatkan pengeluarah gas dari sumber batu syal ini. Pada 2000, gas dari batu syal merupakan 1% sahaja dari pengeluaran gas asli Amerika. Diunjurkan pada 2010 akan meningkat kepada 20% dan kepada 50% pada 2035. Ini satu jumlah peningkatan yang amat mengagumkan.

Masalah yang dihadapi oleh lain-lain negara seperti negara-negara Eropah dari memenafaatkan sumber baru ini adalah tentangan NGO alam sekitar terhadap proses “fracking” yang digunakan bagi mengeluarkan gas yang terperangkap dalam formasi bawah tanah batu syal ini.  Konon proses “fracking” ini akan mampu meyebabkan gegaran bawah tanah dan juga pencemaran sumber air.


Antara negara-negara yang mempunyai banyak sumber tenaga dari batu syal ini selain Amerika Syarikat termasuklah China, Peranchis, Rusia, Kanada, German, Australia, Afrika Selatan, Argentina, Mexico dan Ukraine.  Setahu saya Malaysia tak punya sumber batu syal ni dalam jumlah yang banyak.


Jadi bila dah habis simpanan minyak, arang batu dan gas asli, kita nak gantikan dengan apa? Tenaga suria? Neah. Tenaga angin? Neah. Tenaga hidro? Neah. Tenaga nuklear dengan penggunakan bahan thorium (BUKAN uranium) sebagai bahanapi? Mungkin.

Kita biarkan sahaja pembuat polisi memikirkan nya.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.