Tuesday, March 27, 2012

NO BOSCH, NO MUTANT. BILA NAK HABIS PERANGAI BODOH KITA NI?

Kilang panel sel suria Bosch GmbH berharga RM2.2 billion di Penang “bebas radioaktif”, kata Pengerusi Ekesekutif Investment Penang Datuk Kee Kah Choon. Dia dikatakan menjawab tuduhan Ketua Biro Khidmat Awam, Pemuda Gerakan Pulau Pinang yang mengatakan bahawa proses pengeluaran sel suria oleh Bosch akan menghasilkan bahan buangan toksik dan boleh mencemarkan alam sekitar.

Satu kata radioaktif dan seorang kata toksik. Seronok juga tengok dua Cinabeng ni bertengkar. Mungkin Melayu ni boleh campur tangan sikit.

Radioaktif tak sama dengan toksik. Bahan radioaktif mungkin boleh dikategorikan sebagai toksik tapi bahan toksik tak semestinya radioaktif ma. OK, ada paham. Tapi kalau tanya saya, mana yang lebih bahaya? Secara amnya saya boleh katakan begini - bahan toksik adalah lebih bahaya dari bahan radioaktif sebab bahan racun yang dilabel toksik tidak ada separuhayat (half-life). Maknanya racun toksik akan tetap toksik sampai bila-bila (infiniti, sampai dunia kiamat). Sedangkan semua bahan radioaktif ada separuhayatnya. Katakan separuhayat bahan cobalt-60 adalah 5.2 tahun, maka setiap 5.2 tahun aktiviti bahan Co-60 akan menjadi separuh dari aktiviti asal. Jika di tunggu cukup lama maka bahan asal Co-60 mungkin akan mampu lupus tanpa dilakukan sebarang manipulasi fizikal.

Berbalik kepada pertengkaran dua cinabeng kat Pulau Pinang ini. Sebenarnya apa yang berlaku antara mereka berdua ini amat merbahaya. Pembangunan perindustrian negara mungkin boleh runtuh sebab kalau kita perhatikan secara lebih terperinci kebanyakan proses perindustrian akan menghasilkan bahan yang mungkin akan membahayakan kesihatan. Itu sebab, kilang perindustrian selalunya dikumpul dalam satu kawasan yang di namakan kawasan perindustrian bagi tujuan pengawalan.

Ekonomi negara bakal runtuh? Apa tidaknya jika kita mencari setiap kesalahan musuh politik berdasarkan perkiraan politik semata-mata. Kalau kerajaan BN Pahang buat kilang Lynas, maka puak parti pembangkang akan kata ianya bahaya dan perlu di tolak. Bila pula kerajaan DAP Pulau Pinang membenarkan pembinaan kilang panel sel suria maka parti komponen BN pula menentang atas sebab ia lebih merbahaya. Bagaimana pula dengan kilang pengeluaran panel sel suria serupa yang sudah pun beroperasi di Melaka (negeri BN), Kedah (negeri PR) dan Sarawak (negeri BN)? Tak ada pun orang buat bising?

Kalau macam ni elok tutup sahaja semua kilang kat Malaysia ni dan negara kita kembali bergantung kepada hasil pertanian seperti getah dan kelapa sawit. Hoho, tunggu dulu. Jangan terlalu cepat nak kata industri getah dan kelapa sawit ni selamat semuanya. Apa pula cerita tentang air sungai yang tercemat disebabkan hasil efluen dari kilang getah dan kelapa sawit? Kalau begitu kita tutup semua kilang perindustrian dan kita duduk dalam gua. Ada mahu?

Bagi saya, sebagai orang yang lebih berpelajaran (dulu sebelum merdeka banyak dari generasi bapa kita yang tak masuk universiti tapi sekarang kebanyakan kita adalah graduan universiti), kita harus melihat pembagunan industri dari segi keperluan negara dan juga fakta berdasarkan sains. Kalau ianya perlu untuk pembangunan negara dan kesan negatif dari kehadiran industri tersebut dapat dikawal, maka kita sebagai warganegara patutlah sokong. Tak kira kerajaan negeri mana punya projek. Usahlah kita terperangkap membuat tuduhan yang berat sebelah sebagai menggagalkan usaha pembangunan parti musuh kita.

Sistem dua parti hanya akan berhasil jika politikus Malaysia dapat berfikir secara rasional. Jangan membangkang setiap apa yang lawan kita lakukan. Mana ide yang  baik kita perlu sokong. Tak kira usaha itu dari BN mahupaun PR. Agaknya boleh tak kita bersetuju begitu? InsyaAllah, satu hari nanti mungkin.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.