Apa
sebenarnya masaalah depa ni? Dunia makin maju dan di negara luar perkhidmatan
internet semakin bertambah laju dan
canggih tapi di Malaysia kita masih lagi bergelut dengan masaalah sambungan
internet yang tak konsisten. Kadang-kadang ada, kadang-kadang tak ada. Terutama
bila musim hujan macam waktu sekarang ni.
Pendawaian berserabut di tiang telefon. Saya jumpa pendawaian begini di Ho Chi Minh City, Vietnam baru-baru ini. Sekurang-kurangnya kat Malaysia tak macam ni. |
Ada
satu syarikat tu, sanggup lancarkan satelit baru. Selepas ini katanya
perkhidmatan TV berbayar syarikat tersebut akan bertambah baik, tapi bila hujan
turun, kualiti siaran terus “hilang” juga. Baru baru ini syarikat telah membuat
penyenaraian IPO kat Bursa Malaysia. Padan muka bila harga saham pada hari
pertama tidak langsung memenuhi sasaran. Kalau asyik menipu sahaja, lama-lama
orang dah tak percaya walaupun macam mana di”goreng” penganalisis.
Katanya
bahawa Malaysia diantara negara di mana bayaran bagi perkhidmatan internet adalah antara yang tinggi di dunia. Dah tu kenapa jadi macam
ini? Kalau dulu syarikat telco merupakan jabatan kerajaan tetapi selepas di
swastakan pun perubahan mendadak seperti yang diharapkan rakyat tidak juga berlaku.
Masa Telekom tahun awal 1980an dulu memanglah tak efisient langsung.
Perkhidmatan hanya diberikan selepas beberapa bulan di buat permohonan.
Walaupun kini masa pemasangan boleh di katakan cepat tapi dari segi kualiti lain
masih dengan “buat kerja cara lama”, cara kakitangan gomen.
Sebuah
syarikat telco GLC telah terpilih untuk diberikan peluang memasang sistem
perkhidmatan inernet jalur lebar
berkelajuan tingi. Selepas lebih 2 tahun dilancarkan, perkhidmatan ini masih
lagi tak sampai ke pusat penduduk di luar Kuala Lumpur. Semalam aku bertanya
dengan kakitangan kaunter syarikat telco tersebut , bila perkhidmatan tersebut
akan sampai ke Rawang. Sambil tersenyum, dia memberitahu tak tahu lagi. Terus
sahaja saya sindir dia. Nasib baiklah di Malaysia, kalau kat negara lain
syarikat ini boleh bungkus terus. Ade ke menasabah syarikat yang mementingkan
untung melenggah-lenggahkan perkhidmatan yang akan memberikan pulangan yang
lebih baik lagi dari segi pendapatan dan juga keuntungan syarikat? Berniaga tak
mahu untung dan ini nmungkin berlaku di Malaysia ataupun di sesetengah negara
Afrika sahaja!
Galak
juga ku baca sumpah seranah kawan-kawan facebook mengenai perkhidmatan internet
di tempat masing-masing (syarikat GLC mahupun bukan-GLC pun sama). Aku juga nak
ikut memaki macam mereka tapi tak tergamak nak buat sebegitu rupa. Mungkin jika
ada syarikat baru yang lebih responsif kepada komplen pelanggan, mahu sahaja
aku beralih angin dari syarikat perkhidmatan yang ku gunakan sekarang.
Memang ada yang tak kena dengan mentaliti sesetengah orang-orang berniaga kat Malaysia ni. Pelik-pelik belaka. Nak buat perniagaan tapi masih menganggap pelanggan sebagai peminta sedekah. Kata-kata “pelanggan di utamakan” hanya sebagai kata-kata slogan yang di gantung di dinding Bilik Mesyuarat Lembaga (Board Room) sahaja. Slogan untuk tontonan tanpa ada komitmen yang serius oleh kakitangan dan pihak pengurusan atasan untuk melakukannya. Sementara itu pelanggan seperti aku terpaksalah menunggu sehingga “masaalah teknikal” dapat di atasi. Yang bagusnya, bayaran bagi 4-5 hari perkhidmatan tergendala itu masih dicaj kepada pelanggan. Amboi, pandai betui otak penipu korang je. Bab ini memang dia orang semua pakar. Makan duit haramlah tu.
Hampir
hilang sabar aku dah. Oi, bila lagi kamu semua nak berubah, hah? Lahabau betullah
kau orang.
UnclearEngineer.
No comments:
Post a Comment
Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.