Tuesday, November 6, 2012

PEMBERI PERKHIDMATAN INTERNET – JANJI DITEPATI?

Hari ini masuk 4 hari perkhidmatan internet  rumah ku terganggu. Amat memeritkan terutama bagi manusia seperti aku yang banyak membuat kerja di rumah dan memerlukan sambungan internet untuk menghantar dan menerima fail serta membuat carian melalui google.

Apa sebenarnya masaalah depa ni? Dunia makin maju dan di negara luar perkhidmatan internet  semakin bertambah laju dan canggih tapi di Malaysia kita masih lagi bergelut dengan masaalah sambungan internet yang tak konsisten. Kadang-kadang ada, kadang-kadang tak ada. Terutama bila musim hujan macam waktu sekarang ni.
Pendawaian berserabut di tiang telefon. Saya jumpa pendawaian begini di Ho Chi Minh City,
Vietnam baru-baru ini. Sekurang-kurangnya kat Malaysia tak macam ni.

Ada satu syarikat tu, sanggup lancarkan satelit baru. Selepas ini katanya perkhidmatan TV berbayar syarikat tersebut akan bertambah baik, tapi bila hujan turun, kualiti siaran terus “hilang” juga. Baru baru ini syarikat telah membuat penyenaraian IPO kat Bursa Malaysia. Padan muka bila harga saham pada hari pertama tidak langsung memenuhi sasaran. Kalau asyik menipu sahaja, lama-lama orang dah tak percaya walaupun macam mana di”goreng” penganalisis.

Katanya bahawa Malaysia diantara negara di mana bayaran bagi perkhidmatan internet  adalah antara  yang tinggi di dunia. Dah tu kenapa jadi macam ini? Kalau dulu syarikat telco merupakan jabatan kerajaan tetapi selepas di swastakan pun perubahan mendadak seperti yang diharapkan rakyat tidak juga berlaku. Masa Telekom tahun awal 1980an dulu memanglah tak efisient langsung. Perkhidmatan hanya diberikan selepas beberapa bulan di buat permohonan. Walaupun kini masa pemasangan boleh di katakan cepat tapi dari segi kualiti lain masih dengan “buat kerja cara lama”, cara kakitangan gomen.

Sebuah syarikat telco GLC telah terpilih untuk diberikan peluang memasang sistem perkhidmatan inernet  jalur lebar berkelajuan tingi. Selepas lebih 2 tahun dilancarkan, perkhidmatan ini masih lagi tak sampai ke pusat penduduk di luar Kuala Lumpur. Semalam aku bertanya dengan kakitangan kaunter syarikat telco tersebut , bila perkhidmatan tersebut akan sampai ke Rawang. Sambil tersenyum, dia memberitahu tak tahu lagi. Terus sahaja saya sindir dia. Nasib baiklah di Malaysia, kalau kat negara lain syarikat ini boleh bungkus terus. Ade ke menasabah syarikat yang mementingkan untung melenggah-lenggahkan perkhidmatan yang akan memberikan pulangan yang lebih baik lagi dari segi pendapatan dan juga keuntungan syarikat? Berniaga tak mahu untung dan ini nmungkin berlaku di Malaysia ataupun di sesetengah negara Afrika sahaja!

Galak juga ku baca sumpah seranah kawan-kawan facebook mengenai perkhidmatan internet di tempat masing-masing (syarikat GLC mahupun bukan-GLC pun sama). Aku juga nak ikut memaki macam mereka tapi tak tergamak nak buat sebegitu rupa. Mungkin jika ada syarikat baru yang lebih responsif kepada komplen pelanggan, mahu sahaja aku beralih angin dari syarikat perkhidmatan yang ku gunakan sekarang.

Memang ada yang tak kena dengan mentaliti sesetengah orang-orang berniaga kat Malaysia ni. Pelik-pelik belaka. Nak buat perniagaan tapi masih menganggap pelanggan sebagai peminta sedekah. Kata-kata “pelanggan di utamakan” hanya sebagai kata-kata slogan yang di gantung di dinding Bilik Mesyuarat Lembaga (Board Room) sahaja. Slogan untuk tontonan tanpa ada komitmen yang serius oleh kakitangan dan pihak pengurusan atasan untuk melakukannya. Sementara itu pelanggan seperti aku terpaksalah menunggu sehingga “masaalah teknikal” dapat di atasi. Yang bagusnya, bayaran bagi 4-5 hari perkhidmatan tergendala itu masih dicaj kepada pelanggan. Amboi, pandai betui otak penipu korang je. Bab ini memang dia orang semua pakar. Makan duit haramlah tu.

Hampir hilang sabar aku dah. Oi, bila lagi kamu semua nak berubah, hah? Lahabau betullah kau orang.

UnclearEngineer.

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Post a Comment