Wednesday, January 11, 2012

MELIHAT SERTA MENELITI PERMOHONAN LESEN LYNAS (LAMP).

Apa punya tuduhan? Tak faham tapi nak kelirukan pula orang lain.

Semalam selepas sahaja habis mesyuarat di Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (LPTA), di Dengkil saya telah mengambil kesempatan untuk melihat dokumen bagi permohonan Lesen Kelas A (Milling) bagi mendapatkan kebenaran menjalankan aktiviti pra-operasi kilang Lynas di Gebeng, Kuantan. Saya telah menghabiskan masa selama 1.5 jam  di dalam bilik dokumen tersebut.

Sebelum saya meneruskan tulisan saya, saya mahu minta maaf jika terjemahan yang saya gunakan kurang tepat. Al maklumlah dukumen yang disediakan semuanya dalam bahasa Inggeris dan saya terpaksa menterjemahkannya sebaik mungkin bagi kemudahan pembaca budiman. Mana-mana istilah teknikal yang saya tak dapat cari dalam Bahasa Malaysia, saya terpaksa gunakan istilah dalam Bahasa Inggeris. Harap tuan/puan boleh terima, OK?

-----------------------------------------------------------

Saya mulakan dengan sedikit latar belakang mengenai tatacara permohonan lesen kepada LPTA. Mengikut Atomic Energy Licensing Act 1984 (Akta 304), Part 11, Pasal 12(1) menyatakan:-

12. (1) Without prejudice to the requirements of any other law, no person shall-
(a)     site, construct or operate a nuclear installation;
(b)     deal in, possess or dispose of any radioactive material, nuclear material, prescribed substance or irradiating apparatus,

unless he is the holder of a valid licence issued under section 16 (5) by the appropriate authority for such purpose and as specified in the licence.

Disebabkan Lynas berkemungkinan “deal in, possess or dispose” bahan radioaktif, mengikut Akta 304 yang berkuatkuasa telah mewajibkan supaya Lynas memohon lesen bagi menjalankan aktivitinya di Malaysia.  Kerana pemprosesan oleh Lynas memerlukan pembinaan sebuah kilang pemprosesan, maka Lynas perlu memohon Lesen Kelas A (melibatkan aktiviti “milling”). Terdapat 4 tahap kebenaran dalam permohonan lesen Kelas A sebelum Lynas diberikan Lesen operasi sepenuhnya.

Tahap 1 – Kelulusan tapak (siting)
Tahap 2 – Kelulusan bagi memulakan pembinaan (construction)
Tahap 3 – Pra-operasi (lesen sementara bagi tahap pra-operasi)
Tahap 4 – Operasi (pada tahap ini pengilang akan di berikan lesen penuh untuk operasi)

Pada masa ini, Lynas telah pun diberikan kelulusan bagi Tahap 1 dan Tahap 2 oleh LPTA di masa Kawasan Perindustrian Gebeng telah diluluskan sebagai tapak kilang yang sesuai dan pelan tapak serta rekabentuk kilang diluluskan bagi kerja-kerja pembinaan. Sekarang ini, kilang telah siap dan Lynas sedang memohon untuk memulakan operasi sementara untuk menguji dan mentauliahkan kilang tersebut sepertimana spesifikasi yang telah ditetapkan. Dokumen yang saya teliti ini merupakan dokumen perlu bagi mendapatkan kebenaran bagi Tahap 3 ini.

Sebagaimana yang diperlukan, Lynas di kehendaki menyatakan dengan jelas tentang rancangan bagi mengendalikan sisa (residue) hasil dari pemprosesan “lanthanide concentrate”, bahan mentah yang di bawa masuk dari Australia.

Dinyatakan dalam dokumen Lynas bahawa terdapat tiga (3) jenis sisa yang akan terhasil dari pemprosesan “lanthanite concetrate” ini.

i.      Flue Gas Desulfurization (FDG). Sisa FDG ini merupakan sisa dari  sistem “gas scrubber” yang di gunakan bagi menapis dan mencuci gas yang dilepaskan keluar dari serombong kilang. Tahap keradioaktifan adalah teramat rendah pada paras  0.47 Bacquerel/gram.

ii.     Sisa “Neutralization Underflow” (NUF). Sisa NUF ini terhasil dari sistem lumpur pekat ketumpatan tinggi (high density sludge system) yang merupakan sistem pra-rawatan sisa pepejal dari kilang pemecahan (cracking) dan kilang pengasingan (separation).

iii.    Sisa “Water Leach Purification” (WLP) yang terhasil dari proses larutlesap (leaching) dan pembersihan komponen lanthanide larut air di kilang pemecahan dan kilang pengasingan. Tahap keradioaktifan sisa adalah pada 62.29 Bacquerel/gram.

FDG dan NUF merupakan sisa berkeradioaktifan teramat rendah dan jika terbukti sedemikian boleh di keluarkan dari senarai bahan sisa yang dipantau di bawah Akta 304. WLP juga boleh diklasifikasikan sebagai sisa bahan buangan paras rendah (very low level waste – VVLW). Bergantung kepada hasil kajian terhadap sisa yang terhasil, kesemua sisa akan di simpan dalam kawasan kilang di tempat penstoran sisa sementara yang telah disiapkan. Untuk makluman, semua sisa ini boleh diproses lagi menjadi bahan gypsum bagi perbagai kegunaan dalam induatri pembinaan dan juga boleh di proses selanjutnya menjadi baja.

Bagi memastikan keselamatan radiologikal pekerja dan juga penduduk awam sekitar kilang terjamin, pihak Lynas telah bersetuju untuk menghadkan dos dedahan kepada pekerja pada 6.0 mSv/setahun dan orang awam pada 0.3 mSv/setahun. Had yang diperuntukan oleh Peraturan Piawaian Keselamatan Asas (Basic Safety Standard)  Malaysia dan juga peraturan antarabangsa adalah pada 20 mSv/setahun (pekerja) dan I.0 mSv/setahun (orang awam). Ini bermakna, pihak Lynas begitu konfiden dengan tahap keselamatan kilang dan secara sukarela telah menurunkan lagi had dedahan dos ke paras yang lebih rendah dari yang diperlukan.

Saya juga telah meniliti sistem pengesahan kualiti (quality assurance program) bagi pengendalian sisa pemprosesan. Walaupun tidak begitu detail seperti yang saya jangkakan, tetapi dokumen program kualiti  tersebut di dapati mencukupi. Tatacara kendalian piawai (SOP) bagi semua aktiviti ada di tulis dengan detail, termasuk langkah keselamatan bagi keadaan kecemasan.

Apa pandangan saya? Setelah mengambilmasa lebih satu jam membaca dokumen tersebut, saya berpuas hati dan berasa yakin bahawa operasi Lynas dalam pengendalian, pemindahan dan juga penyimpanan sisa pemprosesan tidak akan menimbulkan sebarang masalah radiologikal kepada pekerja dan penduduk sekitar kilang tersebut.

Syor saya supaya LPTA meluluskan pemberian lesen opeasi sementara kepada Lynas bagi menjalankan kerja-kerja menguji dan mentauliahkan kilang. Lesen operasi sepenuhnya hanya akan diberikan kepada Lynas jika kajian serta data yang di kumpul semasa kerja-kerja menguji dan pentauliahan kilang mendapati kebenaran data sebagaimana yang telah dilaporkan dalam dokumen yang telah di serahkan kepada LPTA.

---------------------------------------

Menurut cerita sahabat di LPTA, berbagai kerenah orang ramai yang dapat di lihat dari pengunjung yang datang bagi memberikan ulasan. Kebanyakan nya tidak mampu untuk memberikan ulasan yang membina kerana mereka sendiri tidak begitu arif tentang fakta sains dalam dokumen tersebut. Ada seorang “apek” tu datang marah-marah serta membawa poster dalam tulisan Cina yang di tulis sebesar-besarnya. Orang suruh baca dan bagi maklumbalas tapi dia datang nak menunjuk perasaan. Tak tahulah saya nak kata apa-apa lagi.

Yang terbaik, jika kita tak tahu hujung pangkal sila bertanya pada pakar bukan ahli politik (parti pemerintah mahupun pembangkang). Jika tanya pada ahli politik, alamat kita akan jadi lebih konfiuslah nanti. Soalan akhir saya sebelum beredar, YB Fauziah, heroin anti Lynas tu dah datang ke belum? Tak ada staf di kaunter yang berani nak jawab. Tak datang lagilah tu, gamaknye!

UnclearEngineer

4 comments:

  1. Pandangan yang bernas berasaskan fakta. LPTA diberi kuasa melalui Akta 304 bagi mempastikan orang awam, alam sekitar dan pekerja tidak terdedah kepada bahaya sinaran.

    ReplyDelete
  2. Depa ni semua mcm pak turut je Pak. Habis semua nak di spinnya. Simply for political mileage. Kalo dah terang macam mana pun masih dikatanya gelap.

    Jo Sg Buaya

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum
    sy nak tanya... pernah ke maklumat ini di sebarkan untuk pengetahuan semua..?
    dan terima kasih atas maklumat ini..

    taufiq

    ReplyDelete

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.