Friday, August 24, 2012

PETUA MENGATASI SIMPULAN URAT (KREM) DI KAKI



Saya mempunyai masaalah suka “krem“ di bahagian peha dan betis kaki terutama waktu malam semasa tidur. Keadaan ini akan kerap lagi berlaku bila kaki saya keletihan di sebabkan banyak berdiri atau berjalan jauh.  Semasa tidur, saya secara tiba-tiba akan meraung kesakitan yang teramat sangat dan selalunya serangan ini akan reda selepas 10-15 minit berdiri dan mengurut bahagian yang “tersimpul urat” tersebut. Selepas umur makin meningkat, masaalah tersimpul urat ini makin kerap berlaku dan mengambil masa yang semakin panjang untuk dipulihkan.

Lebih sebulan yang lepas saya terbaca satu petua dalam internet mencadangkan satu cara mudah bagi mengatasi masaalah ini. Penulis mencadangkan supaya apabila kita terasa mana-mana bahagian kaki kita akan “krem”, cepat-cepat naikkan tangan kita di atas kepala. Jika berlaku di kaki kiri, naikkan tangan kanan dan jika berlaku di kaki kanan, naikkan pula tangan kiri. Biarkan tangan di atas kepala tersebut, insyaAllah dalam masa beberapa saat, kekejangan urat tersebut akan tiba-tiba rasa hilang dan keadaan akan balik seperti normal. Ini boleh dilakukan semasa kita berdiri mahupun sedang berbaring tidur.

Saya mulanya skeptikal juga dengan petua ini tetapi setelah beberapa kali mencuba saya boleh akui tentang kebekesanannya. Sebenarnya saya menulis ini pun selepas saya terjaga disebabkan “krem”  kaki sebentar  tadi. Bagi yang suka “krem” di kaki, jangan lupa mencuba.

It works for me. Really amazing.

UnclearEngineer.
4:00 am, 24/8/2012

3 comments:

  1. Letakkan atas kepala atau angkat lurus? Konfius...hehehe

    ReplyDelete
  2. TQ..kerana berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  3. Atau make sure pakai stokin masa tidur atau jgn biarkan kaki terdedah pada kesejukan kipas atau aircon...pilih stokin yg tak panas ..modal atau modal blend

    ReplyDelete

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.