Saturday, September 22, 2012

MASAALAH AIR DI SELANGOR, MATILAH KITA KALAU MACAM NI.


Baru habis baca pasal masaalah air di Selangor. Ada blog yang tuduh terdapat arahan supaya di tutup paip bagi memberi gambaran bahawa terdapat kekurangan bekalan air di Selangor sehingga perlu diadakan “ration” air di sesetengah tempat. Saya tak nak tuduh siapa yang suruh dan siapa yang untung mahupun rugi dalam kes ini. Saya pasti, yang rugi adalah pengguna. Yang kesiannya rakyat yang duduk di rumah-rumah flat yang terpaksa memikul air dari lori ke tingkat 3/4 rumah masing-masing.

Teringat saya beberapa tahun yang lalu saya pernah pergi ke Karachi, Pakistan. Sahabat yang saya jumpa di sana memberitahu bahawa di Karachi ada sendiket yang mencari keuntungan atas kesengsaraan orang ramai. Diberitahu bahawa disesetengah kawasan Karachi, pekerja syarikat pembekal air diupah sendiket supaya dengan sengaja merosakkan pam sehingga menyebabkan ketiadaan air di kawasan berkenaan. Penduduk akan terpaksa berpusu-pusu membeli air untuk kegunaan harian dari lori-lori tangki yang secara kebetulan tiba-tiba datang membawa air. Selepas beberpa hari, pam pun diperbaiki dan bekalan air pun pulih semula. Pada masa yang sama, pam di kawasan lain pula jadi problem dan lori-lori tangki yang sama akan pergi pula ke tempat baru untuk menjual air. Perkara ini berulang setiap masa dan sudah tentu akan mendatangkan keuntungan kepada tuan-tuan punya lori tangki air. Saya sedih mendengar cerita sebegini dan ianya berlaku di sebuah negara yang kononnya ditubuhkan atas dasar mahu menegakkan Islam sebagai agama negara.

Sekarang saya dengar pula ianya berlaku di negara saya sendiri. Walaupun bukan kerana meraih keuntungan kewangan tapi politik, ianya amat menjijikan saya. Tak kanlah mahu menunjukkan bahawa parti aku baik dan parti lawan tak baik sehingga sanggup menjadikan rakyat sebagai mangsa. Dah hilang akal ke ahli politik kita ni?

Dulu orang kata sistem politik dua parti akan memberikan kebaikan pada Malaysia. Saya dah mula tak percaya dengan tanggapan ini. Nampak sangat kalau beginilah cara berpolitik di Malaysia masakini, tidak mustahil kita akan menuju ke arah apa yang berlalu di Pakistan. Buat masaalah dengan sengaja dan segera menuduh parti lawan yang menyebabkannya. Semasa tuduh menuduh berlangsung, rakyat yang akan menanggung akibatnya.

Apa nak jadi kat Malaysia di masa depan kalau macam ni? Masih ada ke harapan untuk mencapai status negara maju pada tahun 2020 nanti?

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.