Monday, September 17, 2012

LOMPAT APEK LOMPAT, AIYAA



Seorang tokoh korporat UMNO Sabah,  Tan Sri Ibrahim Menudin  telah mengumumkan keluar UMNO dan menyertai PKR. Membaca latarbelakang Tan Sri Ibrahim Menudin ini kita akan terkejut dengan sumbangan besar beliau terhadap usaha membawa masuk UMNO ke Sabah dulu. Beliau yang merupakan seorang akauntan dan pernah terlibat mengendalikan beberapa syarikat tersenarai yang besar sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan juga ahli lembaga pengarah.

Kalau Dato Karim Ghani, Pengasas UMNO Sabah sendiri cakap macam ni, apa cerita? Kalau kaya
macam Dato Karim ni dan anggap duduk tepi jamban, saya pun nak. Jangan mare, gurau je.

Antara perkara yang di sebut sebagai sebab dia keluar UMNO ialah kegagalan kerajaan BN membangunkan Labuan dan isu rasuah yang mencemari UMNO Sabah. Rasuah? That bad huh, sehingga seorang yang sekaliber Tan Sri Ibrahim boleh melompat . Soalan yang bermain di kepala saya, kenapa sekarang? Tuduhan rasuah dalam kerajaan sudah lama dibangkitkan dan sebagai seorang bekas ahli korporat “BN friendly” mungkin beliau juga pernah terlibat dalam kegiatan ini. Ini cuma tanggapan saya jika perkara isu rasuah ini sebegitu parah seperti yang didakwa.

Saya pernah sekali pergi ke Labuan. Memang amat mengeciwakan. Sebelum sampai di sana, gambaran saya tentang Labuan adalah sebuah pulau yang hebat membangun sebaris dengan namanya  sebagai pusat kewangan pesisiran pantai bertaraf antarabangsa setanding Singapura dan Hong Kong. Kawasan komersial bandarnya jauh lebih kecil jika di bandingkan dengan bandar Kajang sebagai bandingan. Tetapi yang saya hairan, kenapa wakil Sabah mahupun UMNO Labuan tidak pernah menyuarakan isu pembangunan Labuan ini secara serius di mana-mana forum seperti di Perhimpunan Agong UMNO dan juga semasa perbahasan buget di Parlimen? Bagi saya, wakil UMNO dari Sabah termasuk Tan Sri Ibrahim sendiri telah gagal membawa isu Sabah secara efektif. Sayangnya, Tan Sri Ibrahim telah mengambil jalan mudah dengan melompat keluar parti dari terus menyuarakan inspirasi rakyat  di Sabah dan di Labuan. Apakah beliau pasti bahawa parti barunya ini akan mampu membangunkan Labuan serta menghapuskan  rasuah yang menjadi  penyebab beliau melompat? Pada pandangan beliau mungkin PKR akan lebih sensitif dari BN.

Selepas Lajim Ukin dan kini Tan Sri Ibrahim Menudin mengistiharkan keluar UMNO/BN, maka berkatalah orang kuat UMNO di Sabah bahawa tindakan terbaru ini tidak akan menjejaskan kekuatan parti di Sabah. Sebagai ahli UMNO, saya pun amat berharap kebenaran seperti yang dikata.  Kebenarannya, dengan berpaling tadahnya Lajim Ukin dan sekarang  Tan Sri Ibrahim Menudin, sesuatu perlu di buat oleh UMNO/BN Sabah bagi memastikan Sabah kekal sebagai “tabung simpanan” BN pada PRU 13 ini.

Bagi pandangan saya, isu Sabah dan Sarawak ni sejak sekian lama merupakan satu isu sensitif dalam pembinaan negara Malaysia. Walaupun rakyat di Semenanjung dapat menerima orang Sabah sebagai rakyat Malaysia yang setanding tapi dari pandangan orang Sabah berlainan pula. Sebagai pelawat di Sabah dan juga Sarawak, saya merasa ada sesuatu yang tak kena tentang pandangan mereka tentang orang Semenanjung. Banyak saya dengar tentang pelabelan  orang dari Semenajung sebagai  “penjajah”. Setelah 49 tahun dalam Malaysia, sentimen “penjajah dan rakyat kelas tiga” masih terus menebal. Mungkin itu kegagalan sebenarnya ahli politik Malaysia. Kita gagal membangunkan jati diri Malaysia seperti negara-negara lain di dunia.

Peninglah  lagi kepala DS Najib. Saya doakan DS Najib akan dapat mencari jalan terbaik bagi mengekalkan sokongan Sarawak dan Sabah terhadap kerajaan BN sama ada diperingkat negeri mahupun federal. Lebih penting  lagi jika DS Najib dapat mencari jalan untuk memperkuatkan lagi semangat Malaysia dikalangan semua rakyat Malaysia di mana sahaja mereka berada.

Jika belum terlambat, izinkan saya mengucapkan Selamat Hari Malaysia untuk semua warga Malaysia yang sudi membaca blog saya ini.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.