Thursday, June 16, 2011

AKU SEKARANG API, AKU SEKARANG LAUT

Bagaimana orang sains suka mambaca dan menulis sajak? Sebenarnya aku orang seni dan peminat matapelajaran sastera semasa di sekolah tapi sebab kerajaan nak lihat ramai anak Melayu jadi saintis dan jurutera maka aku dipaksa ambil jurusan sains. Itu pada tahun 1972.

Walaupun aku graduan sains tapi jiwa seni ku masih tidak tercabut keluar. Sekali sekala aku kan layan juga aktiviti seni. Penyajak yang paling aku minati ialah Chairil Anwar dan Usman Awang. Sebab sajak-sajak mereka punya nilai sebagai sajak perjuangan yang mampu menegakkan bulu roma jika di baca dengan penuh perasaan. Diperturunkan di bawah ini sebuah sajak Chairil Anwar bertajuk “ Persetujuan Dengan Bung Karno”. Sajak ini meluahkan perasaan penyajak kepada pemimpin negaranya dan bagaimana dia mahu bersama dalam perjuangan seterusnya.


PERSETUJUAN DENGAN BUNG KARNO

Ayo ! Bung Karno kasi tangan mari kita bikin janji
Aku sudah cukup lama dengan bicaramu
dipanggang diatas apimu, digarami lautmu
Dari mulai tgl. 17 Agustus 1945
Aku melangkah ke depan berada rapat di sisimu
Aku sekarang api aku sekarang laut

Bung Karno ! Kau dan aku satu zat satu urat
Di zatmu di zatku kapal-kapal kita berlayar
Di uratmu di uratku kapal-kapal kita bertolak & berlabuh

(1948)

Liberty,
Jilid 7, No 297,
1954



No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.