Saturday, April 7, 2012

CARETAKER GOVERNMENT (KERAJAAN SEMENTARA) – ADA APA HAL?



Aku baru sahaja habis membaca blog OutSyed the Box mengenai 22 cadangan PSC untuk penambahbaikan sistem pilihanraya. Nak tergelak aku membaca komen-komen dari Tuan Syed ni. Macam biasalah, Tuan Syed seperti juga aku punyai fikiran kami sendiri. Kadang-kadang pedih juga komen-komen dari blog Tuan Syed ini terutama mengenai Islam dan rasuah. Yang paling penting dia setakat ini nampaknya masih penyokng kuat BN!

Antara 22 cadangan tersebut yang aku paling sensitif adalah cadangan mengenai penubuhan kerajaan sementara. Kadang-kadang aku fikir memang tak masuk kat akal aku mengenai cadangan ini.

Dari dulu lagi aku dah komen pasal ini bila aku terbaca cadangan serupa dalam blog YB P Kamalanathan (Hulu Selangor).  Berapa banyak negara maju seperti US, Australia, Jepun dan negara-negara Eropah yang mengamalkan sistem ini? Yang aku tahu di Asia sistem ini hanya ada dipraktiskan di India dan Bangladesh. What a great system, huh?

Katalah Parlimen setuju dan SPR pun kata setuju dengan cadangan kerajaan sementara ini. Macam manalah kita nak ditubuhkan satu kerajaan sementara dalam masa 10 hari berkempen. Ya, tuan2/ puan2, di Malaysia ni jangka masa kempen adalah 10 hari sahaja dan keputusan pilihanraya seluruh negara mampu di keluarkan kurang dari 12 jam selepas dari waktu tutup pusat mengundi. Nak bayar gaji PM sementara pun tak berbaloi. Gaji hanya selama katalah 12 hari sahaja sebelum ketua parti yang menang mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri. Jadi dalam masa 12 hari tu, PM sementara ni buat apa?

Saya rasa mesti ada ada sebab menasabah kenapa negara-negara maju tak pun mengamalkan sistem kerajaan sementara semasa pilihanraya. Lepas tu sebab apa pula kita nak adakan kerajaan sementara ni?

Yang bestnya, ahli PSC ni selepas beberapa bulan berkerja memerah otak dan keluarkan 22 cadangan pembaikan tu, tup-tup ahli dari parti pembangkang pula terus membangkang bila semua permintaan mereka tak di penuhi. Mereka mahu satu “minority report” di masukkan sebagai sebahagian dari cadangan PSC tersebut. Ini ide “minority report” depa baca kat mana pulak ni?

Heran juga aku. Selepas buang masa dan wanga ringgit untuk mengemukakan 22 cadangan yang kebanyakannya menguntungkan pembangkang, pihak pembangkang masih lagi tak puas hati. Katanya si Gondrong dengan sokongan Ambiga dan Hishamuddin Rais rancang nak buat Bersih 3.0 pada hujung bulan ni pulak. Adus, memanglah dasar pembangkang kat Malaysia ni. Bangkang tetap bangkang sampai kiamat.

unclearEngineer

1 comment:

  1. Saya dah agak lama follow blog Syed Akbar tu pak yaziz. Tapi dalam banyak-banyak entri, paling saya suka entri ni..

    http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2011/07/part-6-tak-bersih-electoral-reforms.html

    Cadangan untuk dimasukkan dalam BERSIH 2.0
    1. Limit tenure of Prime Minister to two terms
    2. Fix the date of the General Elections
    3. Cooling off period and official campaigning period
    4. Election expenses

    ReplyDelete

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.