Tuesday, June 19, 2012


SINGAPURA - JANGAN CUBA CAMPUR HAL DALAMAN NEGARA KAMI.

Saya pernah menulis tentang campurtangan sebuah negara jiran dalam hal ehawal politik Malaysia di wall saya beberapa minggu yang lalu. Saya kiaskan negara jiran tersebut sebagai “the little red dot on the world map”. Blog mymassa (www.mymassa.blogspot.com) semalam (18/6/2012) telah mendedahkan sekurang-kurangnya 3 nama diplomat negara jiran (Singapuralah tu) yang dikatakan terlibat dalam demostrasi BERSIH 3.0 baru-baru ini.

“Satu langkah yang amat merbahaya”, kata DS Anifah Aman. Beliau diberitakan berkata demikan sebagai memberi komen kepda isu dipolmat negara asing yang terlibat dalam demonstrasi jalanan. Memang benar jika terjadi rysuhan berdarah dan diplomat tersebut mendapat kecederaan mungkin akan menimbulkan masaalah diplomatik nanti.

Sebagai rakyat Malaysia yang patriotik, cerita sebegiini amat menaikkan suhu darah saya. Memang sial jika kita duduk sebelah dengan jiran yang sebegini. Seorang jiran yang sombong dan bongkak. Dahlah negara dia sekangkang kera, berani sungguh campur tangan dalam hal rumah tangga  negara kita. Apa yang dia sakit hati sangat dengan Malaysia?

Sekolah Penerbangan Tentera Udara Singapura di bumi Australia. Perasaan dah hebat
sangat ke dengan kekuatan tentera udara mereka ini?

Saya pernah beberapa kali ke Singapura dan kadang-kadang terasa kagum dengan perancangan mereka serta perkembangan industri mereka. Sebenarnya mereka terpaksa berusaha keras untuk hidup kerana tanpa hasil bumi semulajadi, Singapura akan tertinggal ke belakang. Yang “kita orang” Malaysia tak boleh faham kenapa jiran Melayu di sekelilingnya ini mahu di jadikan musuh? Dah hebat sangat ke?

Dari penganalisaan saya, cicak mengkarung tak kan berani berdepan dengan musuhnya yang lebih besar melainkan jika ada naga yang berdiri disebelahnya. Begitu juga saya rasa dengan Singapura ni. Agaknya siapalah naga tu? Sudah tentu bukan China tetapi negara yang digelar Unker Sam dunia. Awas juga dengan proksi mereka dalam negara.

Saya petik kata-kata  Leftenen Jeneral (B) Datuk Raja Abdul Rashid Raja Badiozaman, bekas Pengarah Perisikan Pertahanan, ATM – “Memang perangai dia (Singapura) macam itu. Tetapi jangan pula kerana dia menyatakan sesuatu yang menyebabkan kita tersinggung, kita berdiam. Kita tak boleh diam. Kita mesti tetap bersuara dan bangkitkan hal itu. Soal mereka hendak terima atau tidak, hal lain. Mereka tidak boleh pandang rendah kita dan kita termasuk rakyat tidak boleh merasa rendah diri dalam semua hak apatah lagi dalam pertahanan.”

Apa tindakan kita, DS Anifah Aman? Duduk berpeluk tubuh? Biarkan sahaja? Saya cadangkan sebagai pengajaran, Malaysia menghalau seorang dua diplomat yang terbukti terlibat sebagai tanda amaran bahawa kerajaan Melaysia memandang berat dalam hal ini.

Lepas tu kita tengok reaksi depa. Kalau nak berbaik dan hidup aman damai sesama jiran maka tunjukkan kejujuran sebagai jiran dan sahabat yang baik. Nanti bila rakyat Malaysia dah tak dapat menahan amarah mereka lagi, nianya kau!

UnclearEngineer

Nota: semasa melayari internet untuk mendapatkan maklumat, saya terjumpa maklumat ini yang bertajuk “How Israel built Singapore army”. Satu sumber bacaan yang amat menarik. Sedarlah siapa proksi Yahudi di Asia Tenggara. Klik http://int-history.blogspot.com/2009/09/how-israel-built-singapore-army.html

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.