Sunday, September 30, 2012

KENAPA SKIM SUSU 1MALAYSIA TERCEMAR


Kesekian kalinya saya membaca mengenai pencemaran susu sekolah sehingga menyebabkan banyak murid terpaksa di hantar ke hospital oleh keracunan makanan. Perkara ini berlarutan entah sejak beberapa belas tahun tanpa diselesaikan dengan baik oleh semua yang terlibat dalam skim ini. Susah sangat ke nak diselesaikan?


Sebagai langkah pertama, pihak Kementerian Pelajaran termasuk kontraktor pembekal perlu buat kajian dengan segera untuk mengenal pasti punca sebenar keracunan makanan dari skim  susu percuma ini. Janganlah asyik nak menyerahkan kepada kuasa Allah semata-mata tanpa ada usaha menghapuskan masalah tersebut secara bersungguh-sungguh. Banyak juga murid sekolah lain yang minum, OK jea. Tapi kat sekolah ini, begini pula jadinya. Apa nak buat, dah ditakdirkan Allah.

Saya nak tanya kat mereka-mereka yang bertanggung jawab, ada ke mana-mana kajian ilmiah yang dah di buat untuk mengenalpasti sumber pencemaran-pencemaran ini? Kejadian ini sudah berlaku berpuluhan kali mungkin ratusan kali dan jika di buat kajian sudah tentu data yang di kutip amat banyak sekali. Adakah punca pencemaran dari susunya, dari strawnya ke, dari pembungkusannya (kotak susu) atau dari cara penyimpanan susu yang tidak mengikut peraturan termasuk jika ianya perbuatan sabotaj. Semua ini senang mahu dikenalpasti. Keluarkan gran penyelidikan dan dapatkan sahaja penyelidik-penyelidik dari universiti-universiti tempatan untuk buat kajian. Susah sangat ke?

Untuk makluman tuan/puan pembaca budiman, kalau di negara-negara maju ni, sudah tentu pihak sekolah, pihak kementerian yang berkenaan mahupun pihak pembekal susu dah kena saman kaw-kaw. Jangan main-main, sakit perut kerana keracunan makanan bukan macam rasa sakit demam. Ada masa perut memulas macam nak terburai keluar semua isi dalam nya. Saya percaya semua orang pernah kena keracunan makanan ini. Di Malaysia ni OKlah lagi. Budaya saman bukan budaya kita.  Tapi kalau masih tak diambil peduli, kena pula dengan anak penyokong parti pembangkang (misalnya) dan ada pula peguam yang gila-gila, maka ada pihak-pihak yang akan terseret ke mahkamah nanti. Sebelum ini berlaku, selesaikan isu ini sebaik-baiknya.

Penyelesaian paling mudah dan pantas ialah dengan memberhentikan sama sekali skim susu percuma ke sekolah-sekolah. Ibarat kalau banyak sangat songe kau kita berhentikan sahajalah, padan muka. Tapi itu penyelesaian orang marah. Diakui dari jumlah kejadian pencemaran yang  berlaku, ianya masih pada jumlah kecil berbading dari keseluruhan jumlah susu yang diminum. Lagi pun skim ini amat baik bagi mereka-mereka yang datang dari keluarga miskin yang mungkin memerlukan protein tambahan dan susu yang dibekalkan kerajaan ini lah sahaja yang mampu meningkatkan zat pemakanan bagi murid-murid miskin ini. Skim ini patut di teruskan dengan sedikit penambahbaikan.

Saya ada beberapa syor yang mungkin boleh di ambilkira jika mahu menyelesaikan masaalah ini. Sesetengahnya mungkin memerlukan sumber kewangan tambahan tapi saya rasa ianya amat kecil berbanding risiko yang bakal ditanggung oleh semua pihak. Antara syor saya:-

1.      Buat penyelidikan secara ilmiah dan pastikan sebab-sebab pencemaran berlaku. Masalah akan dapat kita selesaikan HANYA jika sebab musababnya dah di kenalpasti.
-       Jika dari susu, maka susu perlu disterilkan dengan sempurna pada suhu yang ditetapkan.
-       Jika dari bilik pengisian susu yang tak bersih, pastikan proses pengisian di jalankan dalam keadaan bilik yang bersih dan steril
-       Jika pembungkusan/kotak susu mahupun straw sebagai punca, kotak perlu di steril sebelum digunakan. Sudah ada teknologi dalam Malaysia yang mampu melakukan ini secara mudah dan murah. Kalau berminat, sila hubungi saya di yazizy@gmail.com.
-       Jika salahnya ditempat simpanan, pastikan bahan susu ini disimpan di tempat bersih dan terlindung dari pancaran terus panas cahaya matahari.
-       Kalau sabotaj, tak dapeklah den nak tolong. Mungkin guru boleh membuat pemeriksaan dengan melihat  semua stok jika terdapat kecacatan pada kotak yang mencurigakan.
2.      Di sekolah pula saya ingin mencadangkan peraturan tambahan seperti berikut:-
-          Sediakan gelas plastik bersih di sekolah bagi setiap murid. Minta setiap murid untuk membasuh gelas ini sehingga bersih sebelum digunakan.
-          Susu perlu dituangkan ke dalam gelas plastik ini terlebih dahulu.
-          Periksa keadaan serta kualiti susu. Jika warnanya sudah berubah, berbau atau keadaanya berketul-ketul, sila lapurkan segera kepada guru. Susu begini perlu di buang dan diganti dengan susu lain.
-          Apa bila semuanya kelihatan OK maka barulah susu tersebut dibenarkan untuk diminum oleh murid-murid.
-          Ingatkan kepada murid, jangan sesekali meminum susu terus dari kotaknya.
-          Minta murid-murid membasuh dengan bersih gelas masing-masing selesai sahaja  minum susu.

Saya pasti jika langkah-langkah yang saya syorkan di atas diamalkan, masalah keracunan makanan dari skim susu percuma 1Malaysia ini akan dapat dikurangkan ke paras yang paling minima. Semoga apa yang saya tulis ini akan dapat memberikan menafaat kepada semua. Salam.

Haji Yaziz Yunus
UnclearEngineer
yazizy@gmail.com

1 comment:

  1. Antara punca yang selalu di sebut adalah masalah simpanan stok susu yang dihantar tanpa kekerapan yang konsisten. Sebabnya kerana tidak menguntungkan.

    Senang cerita beginilah. Kalau pembekal tak dapat untung dari kontrak pembekalan skim susu ini, minta sahaja pembekal tu jangan ambil kerja pembekalan ini. Biar syarikat lain yang lebih mampu mengendalikannya. habis cerita!

    UnclearEngineer

    ReplyDelete

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.