Tuesday, October 2, 2012

CEUPACS MAHUKAN BONUS TANPA DI CUKAI


 Pulak dah….. Datuk Omar Osman, Presiden CEUPACS dipetik dalam The Malaysian insider mahu supaya bonus 1 ½ bulan untuk kakitangan awam di kecualikan dari cukai pendapatan. Datuk, you really spoilt my good moodlah  this morning.

 

Saya bukan lagi seorang kakitangan awam tapi saya pernah menghabiskan 13 tahun dari umur bekerja saya sebagai pegawai kerajaan. Semasa dalam perkhidmatan saya dulu, saya tak pernah pun merasa diberikan sebarang bonus. Tetapi alhamdulillah, selepas saya berhenti pada 1994, kakitangan kerajaan sudah mula dibayar bonus hampir setiap tahun. Saya amat gembira bagi kawan-kawan yang masih terus setia dalam perkhidmatan.

 

Bila DS Najib mengumumkan bonus 1 ½ bulan bagi kakitangan kerajaan saya juga turut sama gembira. Melimpah ruah rezeki merekalah nampaknya. Bagi saya pula, kehidupan separa pencen di sektor swasta, seperti biasa akan bertambah sempit sedikit kerana harga barangan yang mungkin akan meningkat kerana “kecairan” hasil pembayaran bonus, BR1M, skim buku, bantuan sekolah dan entah beberapa lagi “goodies” yang akan dibayar kerajaan. Tak kurang juga rakan-rakan saya yang meluahkan rasa tak puas hati kerana bajet baru-baru ini kurang membantu orang-orang kelas menegah seperti mereka. Biasalah tu, tak semua akan setuju dan tak semua juga akan tidak bersetuju. Siapa yang dah dapat tu harus bersyukur.

 

Tapi Datuk Presiden CEUPACS ni lain pulak fesyen dia. Dah dapat bonus dia tak puas hati lagi. Mahu bonus ni dikecualikan dari cukai pendapatan pula.  Untuk makluman mereka-mereka yang belum tahu, bajet 2013 memperuntukan semua pekerja (kerajaan ataupun swasta) yang bergaji di bawah RM5,000 sebulan tidak lagi di kenakan membayar cukai pendapatan. Jadi, Presiden CEUPACS ini mahu meminta kakitangan kerajaan bergaji melebihi RM5,000 ini dikecualikan bayar cukai ke atas bayaran bonus? Eh, ini dah melampau. Terlupa, bayaran zakat ke atas bonus ni tak diminta untuk dihapuskan juga ke?

 

Cukai pendapatan di kutip berasaskan jumlah gaji tahunan. Ada bonus ke tidak, itu bukan ukuran. Lagi tinggi gaji tahunan lagi banyaklah cukai yang perlu dibayar. Tiada yang terkecuali. Itu karma kita sebagai rakyat Malaysia dan di negara-negara lain di dunia ini pun begitu.

 

Presiden CEUPACS ini agaknya mungkin sedang menagguk di air keruh. Dah tahu PRU dah hampir maka dia pun mulalah buat permintaan itu ini. Ehem, sekilas ikan di air, dah ku tahu jantan betinanya. Manalah tahu kalau PM terdesak untuk mendapatkan sokongan padu kakitangan kerajaan, maka akan dimakbulkanlah permintaan dia tu. Inilah yang dikata oleh Karam Singh Walia, dah dapat betis nak kan peha.

 

Kita tengok ajelah belit membelit CEUPACS ni. Saya berharap pihak kerajaan tak payahlah nak layan lebih-lebih permintaan CEUPACS ni. Sahabat saya Saudara Rodzee Arshad dari Melaka mungkin setuju jika saya kata, mungkin dia ni macam “ulau melingkau dalam pagau”.

 

UnclearEngineer.

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.