Thursday, December 15, 2011

KES SI ANU. APA HAL DENGAN POLAND PULAK NI?

Orang ramai di mahkamah semalam dikejutkan dengan kehadiran ramai wakil kedutaan asing yang menemani Anwar Ibrahim bagi menjalani perbicaraan kes liwatnya. Antara wakil dari kedutaan asing yang kelihatan termasuklah dari Poland, Kanada dan sudah tentu sahaja Amerika Syarikat, polis antarabangsa bagi seantero dunia.

Aku bukan loyar buruk jadi aku tak mahu nak komen tentang perjalanan kes yang sedang berlaku sekarang. Biarlah peguambela tertuduh dan peguamcara buat kerja masing-masing. Yang aku nak komen pasal kaki sebok ni.


Apa sebenarnya yang negara-negara ini nak tunjuk dengan menemani tertuduh. Bagi menakutkan hakim dengan memberi isyarat tidak langsung bahawa “kau baik lepaskan dia sebab dia sahabat aku”? Ini dah kes masuk campur dalam urusan badan kehakiman di Malaysia. Kalau ia pun tertuduh merupakan kawan ketua polis dunia, tak boleh kah negara ini lihat sahaja perjalanan perbicaraan ini secara jauh tanpa terlibat sehingga begitu rupa. Bila kes dah selesai dan keputusan di buat, boleh sahaja merekamereka ini buat komen dan menyuarakan bantahan. Tak boleh ke? Tak boleh Dol, ini kawan aku dan proksi aku. Mana boleh dia di dapati bersalah? Kan ini “clear case” cuba mempengaruhi keputusan mahkamah.

Bukan sekarang, sejak dulu lagi aku sudah paham tentang kes ini. Tinggal lagi aku masih ragu-ragu tentang tanggapan tersebut dan perlu melihat segala bukti yang dapat mengukuhkan tanggapan aku itu. Sekarang aku sudah benar-benar faham. FAHAM SEFAHAM-FAHAMNYA.

·  Kenapa pihak mahkamah dilihat umpama memberikan “muka” berlebihan kepada kepentingan tertuduh dan tidak kepada kepentingan pengadu?
·  Kenapa Pakatan Pembangkang memberikan sokongan yang padu kepada tertuduh sehingga keluar kenyataan dari salah seorang pemimpin kanan blok pembangkang bahawa si tertuduh akan tetap dilantik sebagai PM jika mereka berjaya merampas Putrajaya nanti?
·  Kenapa ada sesetengah negara sakit hati dengan Malaysia kerana sokongan berterusan Malaysia terhadap isu melibatkan Islam di dunia? Contoh, isu Palestin.
·  Kenapa ada kumpulan dalam PAS yang bersungguh-sungguh mahukan sokongan orang Islam dan Melayu terus teguh kepada Ketua Umum ini dan seterusnya kepada matlamat bagi menumbangkan “beend”?
·  Kenapa pemimpin PKR bersungguh-sungguh mempertahankan “Ketua Umum yang tak dilantik secara pemilihan” mereka?
·  Kenapa, kenapa dan banyak lagi kenapa.

Semua ini bersangkut kait, Beb. Semuanya kerana ada manusia di dalam dan luar negara ini yang dah jemu dengan antik sebuah parti yang telah memerintah Malaysia lebih 50 tahun. Kata orang dalam, perikatan yang dinamakan “beend” ini patut dikalahkan bagi menyusun semula masyarakat di Malaysia dengan lebih adil dan saksama (adil dan saksama untuk siapa agaknya…). Kata orang luar pula, Malaysians should be taught who is the boss. When I say A about Palestine. You have no choice but to say A too. Masaalah Malaysia sekarang ialah dakyah yang memburuk-buruk sistem di Malaysia yang di buat sekian lama oleh rakyat Malaysia sendiri sudah hampir menampakkan kejayaan. Orang luar dah tak nampak kebaikan kita lagi. Orang luar hanya nampak akan segala keburukan kita sahaja. Contoh seperti hubungan kita dengan Indonesia.


Jadi kesimpulannya Malaysia perlu dipulihkan sebagai sebuah negara yang berpaksikan meritokrasi bukan “kasi-kasi”. Dan siapakah di antara pemimpin politik Malaysia yang mampu menjadi pemangkin kepada perubahan ini? Jen, jeng, jeng……….. tuan2 dan puan2 fikirlah sendiri. Itu sebablah wakil Poland, Kanada dan AS ada kat mahkamah semalam. Depa dah lama kagum dengan keupayan sesaorang di Malaysia ni?

By the way, Poland who? Bekas negara komunis ni kenapa nak tompang semangkuk pula ni? Negara sendiri pun tak terurus nak masuk campur hal Malaysia. Pembodek Amerika Syarikatlah tu! Kesimpulan saya senang. Ada telinga kita dengar. Ada mata kita lihat dan ada otak kita fikir. Jadi, jangan sia-siakan undi anda dalam PRU 13 nanti.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.