Thursday, May 24, 2012

MENJENGOK KE DALAM MINDA INTELEKTUAL MELAYU

3 hari yang lepas saya berpeluang untuk bersama-sama rakan dari kalangan saintis dan teknologis dalam satu persidangan. Kesempatan ini amat berguna bagi saya untuk mengukuhkan “networking” dalam bidang yang amat dekat di hati saya – bidang teknologi nuklear.

Dicelah-celah sibuk keluar masuk dewan persidangan, saya sempat bersemuka dan bercakap dengan rakan lama semasa di PUSPATI dulu. Ramai yang telah pun bergelar “doktor” di pangkal nama masing-masing. Cuma saya sahaja yang masih “encik”. Ada pula yang sudah bersara dari perkhidmatan kerajaan dan dilamar oleh IPTA tempatan sebagai tenaga pengajar bergelar professor mahupun professor madya. Lumayan sungguh pendapatan bulanan mereka. Pencen pun masuk, gaji penuh professor pun dapat. Alhamdulillah, rezeki melimpah ruah yang Allah berikan.

Kadang-kadang ada juga terlintas dalam hati. Kalau saya tak berhenti perkhidmatan awam dulu mungkin saya juga sudah lama bergelar “doktor”, Dr. Yaziz Yunus. Huhu. Tapi semuanya adalah ketentuan Allah. Kalau tidak berhenti dari PUSPATI dulu dan menceburi sektor swasta, saya tak akan berpindah ke Bukit Beruntung dari Bandar Baru Bangi. Tak jugalah saya bergerak aktif dalam UMNO Hulu Selangor. Cuma yang terkilan dalam hati saya, rezeki saya masih tidak banyak berubah akibat manipulasi seorang “rakan kongsi” yang tamak dan kaki belit. Dia meraih keuntungan jutaan ringgit, saya ……ah,  itu cerita lama.

Apa yang mahu saya kongsikan adalah beberapa perkara yang saya dapat kutip dalam berborak semasa makan tengah hari dan sesi minum teh. Kadang-kadang mengejutkan juga. Sebagai mana yang saya katakan di atas, kebanyakan mereka ini adalah penerima rezeki yang melimpah ruah dari polisi kerajaan Barisan Nasional. Bagi saya mereka adalah kelas menengah Melayu yang berjaya pada hari ini berkat polisi kerajaan BN yang amat mengambil berat tentang kemajuan penduduk majoriti di tanah air tercinta ini melalui dasar “diskriminasi positif”. Tetapi ramai antara mereka yang melahirkan rasa “anti establishment” bila berbicara tentang isu melibatkan kerajaan serta politik. Memang mereka-mereka ini bukan jenis yang suka bercakap politik berdegar-berdegar tapi dalam bait-bait ayat yang keluar dari mulut mereka, dapat saya rasakan tentang kekeciwaan mereka terhadap kerajaan semasa.

Sebagai pendengar yang setia, saya cuba memahami. Saya rasa ramai dari kita tidak menghargai peranan kerajaan BN dalam kehidupan harian kita selama ini. Bagi kita semua ini adalah tugas hakiki kerajaan semasa untuk memakmurkan rakyat dan negara. Tak ada apa yang perlu untuk kita mengucapkan terima kasih. Mereka lebih melihat kepada kelemahan umpama sebagai kerajaan, BN mestilah baik semuanya. “Kita tak menetang projek tersebut tapi kita tak bersetuju dengan cara perkara tersebut di buat”, inilah ayat yang mereka ulang beberapa kali. Mereka melihat kesemua yang berlaku di sekitar mereka adalah manipulasi demi kepentingan peribadi sesetengah pemimpin UMNO/BN. Secara jujur, mungkin ada juga kebenaran dalam kata –kata mereka tapi tak semua begitu. Sebagai kakitangan kanan kerajaan mereka mempunyai “networking” yang luas dalam pentadbiran kerajaan dan mereka mungkin telah di maklumkan oleh sahabat yang mempunyai maklumat terperinci mengenai sesuatu isu yang timbul. Isu NFC misalnya. Banyak tuduhan dan juga maklumat negatif yang mereka suarakan.

Saya tidak dapat mengagak ke manalah akan perginya undi mereka di PRU 13 nanti. Mungkin mereka ini merupakan sebahagian dari pengundi bersyarat yang menjadi sasaran oleh jentera pilihanraya BN untuk di dekati. Saya berharap sebagai gulongan terpelajar, sahabat-sahabat saya ini akan terus berfikiran secara kritikal dan memilih yang terbaik untuk Malaysia. Bagi pemimpin  UMNO pula, boleh tak di kurangkan aktiviti penyalahgunaan kuasa melibatkan projek-projek kerajaan. Mungkin banyak yang dikatakan tidak tepat dan lebih merupakan fitnah tapi nampaknya persepsi negatif ini telah tersebar luas di kalangan rakyat Malaysia.

Kata DS Najib, UMNO/BN perlu berubah. Kita tidak boleh lagi membuat keputusan seperti biasa – business as usual. Rakyat telah banyak berubah. Hutang budi di bawa mati bukan lagi nilai murni yang dihargai dalam masyarakat hari ini.

Apa yang harus kita sebagai pencinta UMNO/BN buat? Terus dekati mereka-mereka ini dan cuba meyakinkan bahawa UMNO/BN tidak akan menjanjikan syurga untuk mereka. UMNO/BN dalam banyak kekurangan dan ketidaksempurnaan, masih cuba mencari jalan terbaik untuk semua rakyat Malaysia.

UnclearEngineer

No comments:

Post a Comment

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.