Tuesday, October 16, 2012

METER BARU TNB PENIPU.

Kali ni tak ada pos politik. Petang ni saya nak tulis sikit pasal isu caj TNB yang naik melambung sehingga 3x ganda selepas dipasang meter baru.

Baru-baru ini di kawasan Jalan Tanjung, Bukit Sentosa telah dipasang meter baru sebagai mengganti meter lama. Mulanya saya setuju perkara tersebut di buat sebab saya sendiri mensyaki meter lama saya tidak memberikan bacaan sebenar. Apa taknya, rumah yang di huni 3 orang (most of the month, melainkan bila anak2 balik hujung minggu) boleh sahaja menjejak RM 450-500 bil letrik sebulan. Masa saya duduk di Bandar Baru Bangi taklah setinggi macam tu walaupun kesemua anak2 masih tinggal dengan saya. Paling tinggi RM80 sahaja sebulan.
Aduan dan rungutan rakyat Puchong mengenai caj bil TNB yang naik mendadak 3 kali ganda! 
Bila sudah di pasang, saya pun tunggu bil letrik pertama. Bila dah sampai, terkejut saya sebab bukan tambah kurang tapi tambah tinggi! Saya pun google kat internet, jika ada komplen yang lain dari pengguna. Rupa-rupanya bukan saya sorang sahaja tapi banyak lagi yang komplen hal yang serupa. Jawapan TNB mudah sahaja, meter baru ni meter digital, lebih tepat dan bacaan yang diberi memang bacaan sebenar.  Kadang-kadang terfikir juga saya, apa ke bodohnya TNB selama ni bila pasang meter yang memberikan bacaan yang tidak tepat sampai 300% lari dari bacaan sebenar.

Saya ni bukanlah pandai sangat. Tapi ketepatan bacaan meter baru ni dibanding dengan meter lama bagi rumah yang sama,  amat-amatlah meragukan. Kita sebagai jurutera, jika terdapat ketepatan sesuatu meter atau “gauge” yang lari dalam +/-10%, memang kita boleh terima. Itu pun bergantung kepada jenis alatnya. Kalau jam misalnya, kalau lari lebih dari +/- 5%, itu dah dikira teruk sangat ketepatan bacaannya dan perlu diganti.  Jadi secara kesimpulannya, dalam keadaan biasa +/- 10% adalah biasa dan boleh diterima. Tapi perbezaannya ada yang sampai 300%? Dan bukan sorang pulak tu yang mengalaminya. Ada sesuatu yang tak kena.

Mengikut sistem kualiti ISO 9000 yang banyak dipratiskan dalam syarikat pembuatan di Malaysia, setiap meter dan gauge (seperti pressure gauge, thermometer, timer, atau apa-apa alat)  yang digunakan dalam mengawal kualiti sebarang produk yang dihasilkan mesti dikalibrasi dalam julat masa yang ditetapkan. Yang paling penting, kalibrasi ini dibuat dengan membuat perbandingan dengan “standard gauge” yang   telah pula dihantar kalibrasinya pula ke makmal akreditasi nasional. Kat Malaysia ni selalunya kita hantar kat SIRIM.

Bila isu bil letrik melambung dengan pemasangan meter baru ini, maka sepatutnya TNB mengeluarkan sijil kalibrasi meter yang dipasang bagi menunjukkan meter tersebut telah diuji dan ketepatannya adalah baik. Selagi TNB belum dapat memberikan sebab yang menasabah, saya amat setuju dengan keputusan menangguhkan buat sementara pemasangan meter-meter baru ini. Yang dah dipasang dan sekarang bacaannya membebankan pengguna pula bagaimana?

Lagi dekat pilihanraya makin banyak perkara-perkara yang berlaku yang membuatkan rakyat marah dengan kerajaan. Sebelum ini mengenai kamera perangkap laju dan kesalahan trafik. Memang disengajakan ke ni? Harap-harap tidak, cuma secara kebetulan sahaja. Tapi sebaik-baiknya lah, kalau ada perkara baru yang mahu dimulakan, tanggukanlah dulu sampai selepas pilihanraya. Sekarang sampai ke tarikh pilihanraya, kita buat semua apa yang rakyat suka sahaja.

UnclearEngineer

2 comments:

  1. Aaa...Bab kalibrasi meter nih satu isu jugak.Meter tsb tentu dikalibrasi pihak TNB sendiri.Apa rujukan kalibrasi tu,hanya TNB shj yang tahu.Sepatutnya kalibrasi nih dibuat pihak ketiga macam pam petrol,penimbang berat di pasar dan lain-lain lagi ditentusahkan oleh KPPHDN.Saya juga kurang pasti juga dgn perkhidmatan utiliti lain seperti telefon dan air.Semua ini sepatutnya ditentusahkan ukurannya oleh pihak ketiga.Baru-baru ini saya menamatkan servis broadband Digi dan diberikan termination bil untuk RM38.Oleh kerana dah tak guna servis ini saya pun terperuk entah di mana,sekali bila dapat reminder,bil sudah naik jadi RM44,macamana nih?Servis dah tamat,mana pulak datangnya extra RM6.Saya guna Maybank2u setel RM38 je,padan muka...

    ReplyDelete
  2. Walaupun GLC, TNB xdak ISO 9000 certified. Yang ada ISO certification pun bersepah dia punya kualiti...hehehehehe

    ReplyDelete

Awas, bahasa anda. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.